Thursday, February 10, 2011

Kenapa orang pilih barangan yang berjenama?

Salam semua. Salam Khamis. Agak lama jugak aku tak hupdate. Baik! Aku hupdate nih. Berjenama, ada nama!. Sesetengah orang sukakan barang yang berjenama dan tidak kisahkan harga yang serba mahal pon, dan ada juga yang sukakan barang tak berjenama sebab murah serta mampu dimiliki.

Apa sebabnya ada yang sukakan barang berjenama?. Sebab nak nampak bergaya dan kaya di khalayak orang ramai ke?. Atau sebab pentingkan kualiti dan ketahanan sesuatu barang supaya boleh di pakai lama ke?. Atau pon sebab dah memang kaya, dan mampu untuk memiliki barang yang branded?. Semuanya suatu persoalan.

Bukan apa, kadang-kadang ada jugak nampak orang yang terlalu mengutamakan jenama. Padahal duit dalam poket takat cukup-cukup makan je. Kat sini dah nampak kesilapan besar sesetengah orang. Duit tak de, tapi masih nak jugak memliliki barang yang berjenama. Bukan semua barang yang tak berjenama semuanya takat cikai-cikai atau tak tahan lama. Sekarang, kilang memproduk barang tiruan semuanya dah maju. Tak macam dulu. Diorang boleh tiru sehabis baik untuk hasilkan produk yang sama taraf dengan kilang yang mengeluarkan produk berjenama.

Setakat nak beli barang berjenama lepas tuh hidup susah merana durjana, baik tak payah la. Sampai kena ikat perut seminggu dua minggu tak makan, baik beli je ikut kemampuan diri sendiri. Bak kate orang Dewan Bahasa Peribahasa, “Ukur baju di badan sendiri”.

Apa pilihan korang? Barang berjenama atau tidak berjenama??? Mari berkomen!!......

42 kata-kata pedas:

yaya ASHRAF said...

yaya banyak beli barang2 dari ts, sg wang n mcm tu je kot. kat sane kan murah2 n cantik. tapii kalo tahap2 nak shopping kat pavi or kat one utama, memang taaaaakk arhh kott. tgok je boley. kalo dah bekenaaaaaaaaan gile baru lah boleh beli. biasenye kasut je la yang yaya pandang ngn jenama. sbb tahan lama. kalo baju2 tak kott. sbb kite nak pakai kuantiti yang banyak n then nak harga beratus beriban. memang koyak la. so biar kite beli murah n kuantiti banyak then cantik. *sory coment panjang gila! :)

Shaofie said...

ala, same je. janji bagi aku kualiti ade. kalau beli mahal pastu rosak dgn cepatnya, buat ape. so, kualiti kena 110% tau. klu tak ko mmg pengguna yang tidak bijaksana. hehehe

cerita-gadis-ini said...

xperlu jenama selalu yang penting kualiti!

The Sharkox said...

pada aku benda ni bergantung pada barang itu sendiri. Kalau barang tu melibatkan nyawa (barang letrik, kenderaan, perkakasan keselamatan) aku rasa baik guna barang berjenama.

tapi kalau setakat baju nak gi jalan2, tak perlu kot berjenama sangat. nak jugak berjenama, cari la yang siam punya kat uptown ke, kat pasar malam ke..hehe..b

Biey said...

tak kisah la branded ke tak, yg penting selesa dipakai..

nelly said...

barangan berjenama ?
Bagi Nelly , tak kisahlah berjenama atau tidak ..
asalkan tahan lama ..
=)
hehehe

jom baca :
Korang kategori rajin menulis atau terus menulis ?"

Ahmad Fauzi Aryaan (A.F.A) said...

betoiii..klu harga tuu jenama mahal tp dpt 1 n yg tak jenama bole dpt 8 mne nk???? bole mix n match jeee...santek gak wooo

Kiwamiwa said...

Depends . Dua-dua pn pilihan saya :D

siti said...

hurm.. sy lebih suke beli ape yg sy rase sy nk beli.. jename atau tidak.. tlak belakang.. asal slese.. tp ade sesetengah situasi tu.. kdg2 bek beli yg jename.. cntohnye.. jln2 kat psar mlm.. jmpe satu bju kurung yg pernah jmpe kat stu butik hot kat KL.. then bile tnye arge.. mak aih.. lebih 10 engget dr yg kat butik... so bek beli kat butik tuh kn.. ^_^..

skian..

khadijah aminah md yusoff said...

janji cantek dan kena dgn gaya..kalau pandai pakai yg murah pon nampak mahal.. kalau brg berjenama tapi huduh nk wat pe.. ape ada pada name.. hehehe

wannurfazrini said...

bagi aku la kan . better pakai yg kita selesa and mampu . alah , kalau pakai yg berjenama pun , bukan org nmpak pun tagged kat blakang baju tuu . tak semua baju corak ada tulis jenana yg berjenama tu . ye dak ?

.cik ieyna. said...

jenama ke tak de jenama ke yang penting selesa dgn badan sendiri. selalunya benda yang tak berjenama pun tahan lama juga. :)

Cik Aish said...

buatpe branded2? blum tentu kualiti..mcm haritu..beli handbag jenama X.. mahal gak ah..tak sampai berapa bulan...tupp putus tali dia..apa ahh..

sicKo^ said...

aku bergantung gak.. klau bhgn pinggang ke bawah aku suka yg berjenama termasuklah seluar kecik aku dan kasut.. hehe.. tapi klau pinggang keatas, aku suka yg murah dan simple dan takder jenama... aku pun taktau kenapa..

Farhana Jafri said...

baik beli brg yg biasa je.. than je.. pndai jge than la.. nk brlagak pkai brg branded bknny bgus sgt pon.. klau anak tan sri.. anak dtuk boleh la nk brlagak.. tpi stakat cikai pny org nk pkai brg2 mcm tu baik xpyah.. buang karan je.. t sndri gax yg merana pastu nk mnempek muke mnx tolong kt kite.. eissyyhh.. annoying gile...

jemput singgah sini ANASAURUS :)

athirah said...

ak penting kn kualiti... branded for certain item.. mcm kasut + beg + jam... yg lain.. psr mlm pun lyn since ak ske pki brg smpi rosak trok br tkar... hahahahha...

'AQILAH said...

hahaha beli barang berjename ikot benda nyer, kalau aku pilih jename pada kasut dengan jam..sebab kasut jename ni biasenye die sedaap je pakai ..dan jam..tahan lasak...yg lain, pasar malam punye barang pn ok :)

SyahmiFikri said...

yea.. i would say dat i like branded things..

mungkin kualiti... kepuasan mungkin..

tapi takperlu koet beli somethng yg branded.. tapi org nampak bnyak jer imitation benda tuh.. okehhh

syafiqstatichot said...

yaya : bagus... pemikiran yang baik..teruskan lah..haha

syafiqstatichot said...

shaofie : betul.. berjimat sebaik mungkin kan.. perjalanan hidup jauh lagi..

syafiqstatichot said...

cerita gadis : yaaaaaaaaa!!!!

syafiqstatichot said...

Sharkox : stail la pendapat ko..aku suka..

syafiqstatichot said...

Biey : betul ye tak kesah..hehe

syafiqstatichot said...

nelly : tahan lama kan.. tapi ramai orang ingat yg mahal dan berjenama, tahan lama.. adoii

syafiqstatichot said...

AFA : yaaaa.. betoi2..

syafiqstatichot said...

kiwamiwa : 50-50 la eh.. :)

syafiqstatichot said...

siti : ahahaha ^^

syafiqstatichot said...

khadijah : ada apa pada nama?? nama skang menunjukkan darjat di mata orang..haha

syafiqstatichot said...

wannurfazrini : ehhh..betul sangat la beb..haha

syafiqstatichot said...

ieyna : betul. ada barang tak berjenama yang tahan lama.. kene pandai cari dan pilih..

syafiqstatichot said...

cik Aish : laaaa... kan naya je kat situ..rugi beli mahal2.. buat pengajaran..haha

syafiqstatichot said...

sicKo^ : lain orang lain ragam bro..haha

syafiqstatichot said...

Farhana : macam ada pengalaman jek..hehe :)

syafiqstatichot said...

athirah : ahahahahahha!!!! agaahahahhaha!!!

syafiqstatichot said...

AQILAH : terbaik lah!

syafiqstatichot said...

syahmifikri : uuuu.... okeh!!

nelly said...

tak semestinya ..kenalah jadi pembeli bijak ..
=)

Jom baca :
BLOGGER BOLEH JADI PENULIS HEBAT"

Fie Omar said...

for me quality is important.
branded or not me tak kisah.

syafiqstatichot said...

nelly : pembeli bijak yang bagus..:)

syafiqstatichot said...

Fie : kualiti itu penting! yess!

OrenLimau said...

depends...
bagi aku,kalau branded items, kualiti baik..pandai jaga..memang makan masa juga nak rosak ape semua.. mcm boleh tahan lama la..3,4 tahun cmtuh selagi x betul2 rosak teruk..
kalau bukan branded items, ada juga kualiti ok,tapi apa pun terpulang pada tuan punya barang arh..kalau pandia jaga...oklah..kalau tak pandai,bagi la apa benda pun,teruk juga kan...hee

auni ^__^ said...

auni takkisah pung mahal ke tak ^__^
kalau dah menarik jiwa tu rembat mai laaa, tapi kalau dah lari bajet tu tahan jelaaa -____-